شناسایی ۵۰۳ کودک مبتلا به تنبلی چشم در همدان 

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: ۵۰۳ کودک مشکوک به تنبلی چشم با اجرای طرح پیشگیری در این استان شناسایی و اقدامات عملی برای معالجه آنها انجام شد.

سیاوش رهبر گفت: طرح غربالگری بینایی کودکان با هدف پیشگیری از تنبلی چشم در ۴۶ مرکز مثبت زندگی و پنج پایگاه دائمی برای جامعه هدف اجرا شد و هفت میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال نیز برای این طرح در سال گذشته هزینه شده است.

او گفت: ۶۱ هزار و ۱۲۸ کودک سه تا ۶ سال از ۸۷ هزار و ۴۱۵ نفر جامعه هدف معادل ۷۰ درصد در سال گذشته در پایگاه‌های بهزیستی غربالگری بینایی شدند که تا پایان فروردین گزارش گیری و در سامانه ثبت شده است.

این مقام مسئول گفت: بخشی از کودکان توسط آموزش و پرورش در پایگاه‌های سنجش بدو ورود به دبستان مورد سنجش بینایی قرار گرفتند و تعدادی نیز توسط خانواده‌ها به متخصصان مراجعه کردند.
رهبر با بیان اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم «آمبلیوپی» کودکان سه تا ۶ ساله امسال از ۱۶ اردیبهشت آغاز شده و تا پایان بهمن ادامه دارد گفت: کودکان دارای مشکل بینایی پس از شناسایی به سطوح بالاتر برای درمان ارجاع می‌شوند و به این صورت می‌توان از بروز معلولیت کم بینایی و نابینایی در جامعه جلوگیری کرد.

او گفت: در سال گذشته از تعداد ۶۱ هزار و ۱۲۸ کودک مراجعه کننده چهار هزار و ۴۸۵ کودک به سطح ۲ ارجاع داده شدند که از این تعداد ۵۰۳ کودک مبتلا به تنبلی چشم بودند و ۶۵۲ کودک دارای اختلالات بینایی شناسایی شدند.


معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان با بیان اینکه کمک هزینه عینک در سال گذشته به ۴۷۵ نفر و کمک هزینه جراحی به چهار نفر پرداخت شد افزود: ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال برای هزینه عینک، کمک هزینه جراحی، و پرداخت ویزیت پزشک متخصص از سوی بهزیستی پرداخت شده است.
رهبر گفت: تمامی کودکانی که نیازمند دریافت عینک و یا جراحی بودند از بهزیستی متناسب با سطح اجتماعی خود خدمات دریافت کردند.

او گفت: سن طلایی تشخیص و درمان این بیماری قبل از ۶ سالگی است و والدین باید کودکان خود را هر سال یک بار برای معاینه به پایگاه سنجش بینایی ببرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار